Alla som har ett passionerat intresse för cykling kanske inte känner till hela fordonets evolution?

Faktum är att mycket har hänt sedan man först tog till två hjul och försökte konstruera den första cykeln. Du har säkert sett bilder på de enorma varianterna med ett gigantiskt framhjul och ett pyttelitet bakhjul vilket ser minst sagt svårmanövrerat ut. Tack och lov insåg man ganska snart att två lika stora hjul gav bättre balans, och om man befann sig på lägre höjd medan man cyklade blev fordonet dessutom mycket lättare att bestiga. Hur gick det egentligen till när man började konstruera cyklar och vilka uppfinnare ligger bakom de viktigaste detaljerna?

200 år av utveckling

Det finns många varianter på berättelsen om hur och varför den första cykeln egentligen kom till, och i vissa fall är det till och med Leonardo Da Vinci som felaktigt tillskrivs cykelns uppfinnande. En som var tidig med att köra ett cykelliknande fordon var den franska greven De Sirac som konstruerade vad han kallade ”snabbspringaren”. Denna sparkade man dock fram och den hade inte heller något styre. Cykeln i dess moderna modell har nästan exakt 200 år på nacken, och tillskrivs den tyske baronen Karl Dreis. Även om detta också var en sparkcykel hade den ett flexibelt styre och blev en riktig modefluga runt om i Europas överklass. Dessa cyklar var dock helt gjorda i trä och kan knappast ha varit väldigt bekväma. Under 1800-talets senare hälft kom man att tillverka cyklarna i stål, och det var också då Pierre Michaux uppfann pedalerna och vevaxeln på framhjulet, vilket var den mest signifikanta förändringen i cykelns tidiga historia.

200 år av utveckling

Smarta uppgraderingar

Den höga modellen med större framhjul konstruerades för att cykeln skulle få högre fart, men denna höghjuling var svår att balansera. Ännu en viktig detalj uppfanns av amerikanen John Kemp Starley 1885, nämligen kedjedriften som var monterad på bakhjulet. Detta onödiggjorde helt det stora framhjulet och man kunde återgå till två lika stora, lägre hjul som gav bättre balans. Den sista, riktigt stora och relevanta uppfinningen kom strax därefter när John Boyd Dunlop fyllde en slang med luft och monterade kring de hårda stålhjulen. Tyvärr var denna uppfinning redan patenterad, men visst är det Dunlops namn som vi associerar med det luftfyllda däcket. Vid sekelskiftet 1900 var alltså cykeln i stort sett färdigkonstruerad, och under de följande decennierna handlade det mesta bara om att förfina och förstärka konstruktionen. De moderna varianterna, som BMX, mountainbike, fixed gear och liknande började inte dyka upp förrän under 1980-talet, då även fälgbromsar blev vanligt. Man har sedan dess försökt att experimentera med olika material, som plast eller miljövänlig bambu, dock utan att få någon större framgång med dessa. Cykeln i sig är ju ett så miljövänligt fordon, så egentligen kanske man inte behöver försöka hitta ett annat material än stål att tillverka dem i. Cykeln kommer garanterat att få allt större plats i den globala infrastrukturen i framtiden, då den både är hälsosam och klimatsmart!

Smarta uppgraderingar