Alla som idrottar regelbundet, eller bara går ut och tar en rask promenad då och då vet säkert redan hur skön man känner sig efteråt.

Denna sköna känsla gäller inte bara kroppen, utan visst känns det som att även huvudet klarnar och piggnar till efteråt? Att öka pulsen så pass mycket att man börjar svettas är faktiskt inte bara fysiskt nyttigt, utan även psykiskt. Faktum är att konditionsträning har en direkt positiv effekt på hjärnans hippocampus, som är centrat för inlärning, minne och andra viktiga kognitiva förmågor. Lägg också till att om din kropp mår bättre och din hjärna är stimulerad kommer du också att sova bättre. En god natts sömn är också mycket viktig för att hjärnan ska kunna behandla dagens intryck, organisera dem och sedan återhämta sig – precis så som kroppen gör när man lägger sig ned och vilar. Om du tränar och sover gott kommer du i långa loppet inte bara att må bättre, din hjärna kommer också att tacka dig.

En halvtimme om dagen

Vi som tränar cykling regelbundet vet att även tuffa träningspass släpper loss en stor portion av endorfin i kroppen. Man blir glad, pigg och känner sig välmående under flera timmar efter att man lugnat ned sig. Vid dessa tillfällen märker man tydligt hur den fysiska prestationen på verkar sinnet och hjärnan. Faktum är att konditionsträning inte bara hjälper till att bibehålla hippocampus funktioner, utan också även stärker dem. Forskning visar att så lite som en halvtimme om dagen, eller 150 minuter i veckan av rask aktivitet räcker för att minnet och inlärningen ska förbättras. Med rask aktivitet menar forskare att du behöver nå runt 80 % av din maximala kapacitet samt bli andfådd och helst börja svettas för att hjärnan ska dra nytta. Nivån av träningen är alltså högst individanpassad och för vissa räcker en powerwalk på golfbanan, medan andra behöver ge sig ut på landsvägscykling i kraftig uppförsbacke!

En halvtimme om dagen

Lägre krav för äldre

Om man dock levt ett stillasittande liv och har nått över 50 års ålder kan det kännas svårt att knyta löparskorna eller att plötsligt köpa en mountainbike för att terrängcykla i hög fart. Om varken kroppen eller huvudet är vana vid konditionsträning vet man inte heller hur bra det känns efteråt och därför kan det vara svårare att motivera sig. Då ska du veta att för dig som börja närma dig pensionsåldern krävs det faktiskt inte lika mycket för att bibehålla och stärka hippocampus. Mildare aktiviteter som raska promenader utomhus eller på löpband minskar risken för demens med upp till 40 %, vilket är en stor siffra med små medel. Eftersom kroppen automatiskt saktar ned när man blir äldre blir dessa mindre ansträngningar tillräckliga, och kan hjälpa bibehålla både korttidsminnet och långtidsminnet in i äldre åldrar. Kort sagt kan personer i alla åldrar tjäna på att ge sig ut på cykeln ett par gånger i veckan, och enkelt må bättre utan att lägga om hela sin livsstil!

Lägre krav för äldre