Fördelarna med att cykla

Fördelarna med att cykla

Det finns ett flertal fördelar med att bege sig ut för att cykla och många använder cykling som en motionsform. Att hoja är mycket effektivt som träning och dessutom skonsamt mot kroppen.

Under sin cykeltur får man dessutom en naturupplevelse, vilket gör att cykling blir en lisa för både kropp och själ.  Oavsett om man bor i en storstad eller på landet är det smidigt och enkelt att ta en cykeltur.

Har man inte någon hoj kan man köpa en ny cykel eller begagnad för en billig peng, annars kan man försöka låna en av någon kompis eller familjemedlem. Huvudsaken är att den är funktionsduglig och säker i trafiken. Sedan är det alltid roligt att cykla ihop med någon annan, då man delar upplevelsen och kan prata om allt möjligt samtidigt som man rör på sig.

Superenkelt att cykla

En av fördelarna med att cykla är att jämfört med andra träningsformer som finns, är det inte så mycket teknik man som cyklist behöver greppa. Visserligen kan man inte cykla, så går det faktiskt att lära sig även som vuxen. Dessutom behöver man inte cykla i ett särskilt högt tempo för att det ska ge resultat. Skulle man inte ha en cykel går det alltid sätta sig på en motionscykel på ett gym och på så vis slippa dåligt väder.

Bränner kalorier

Vid en cykling i en takt som är stadig förbränns det cirka 400 kalorier varje timme. Skulle man cykla en halvtimme per dag, kommer man bränna fem kilo fett på ett och samma år. I samband med cykling byggs även kroppens muskler upp och samtidigt ökas ämnesomsättningen långt efter att man har avslutat sin cykeltur. Detta betyder att sina muskler bränner fett 24/7, alltså även när man sover. Ju mer muskler man får, desto högre blir förbränningen.

Konditionen blir bättre

Rent konditionsmässigt går det att jämföra cykling med simning och löpning. I studier har det påvisats att om man cyklar till och från sitt arbete kommer konditionen öka mellan tre och sju procent beroende vilket avstånd man cyklar. Har man möjligheten är det bra om man cyklar till jobbet, dels får man bättre kondition, men man sparar pengar på köpet.

Skonsamt för kroppen

Att cykla belastar inte sin kropp lika mycket som vid löpträning. Har man även extra kilon att släpa på eller har problem med muskler eller leder, är cykling mycket skonsamt. Detta speciellt för de personer som har knäproblem, då cykling är varsamt mot knäna i samband med trampandet. Vid hojande är inte skaderisken särskilt hög, förutsatt att man börjar cykla i ett sansat tempo.

Förebygger sjukdomar

Genom att cykla regelbundet förebyggs och risken minskar för att få depression, typ 2 diabetes, ångest och stress. Nyckeln till varför det blir så beror på att kroppens puls höjs som påverkar endorfinerna att skölja och spruta över sig med välmående. Ju mer man cyklar desto bättre förbyggs riskerna. Skulle man känna sig nere någon gång är det bara testa att ta sig en cykeltur. Trampa på och njut av fördelarna.

Skonsamt för kroppen
Skonsamt för kroppen
Liv

Kommentarer inaktiverade.