Träna för extremcykling

Träna för extremcykling

Extremcykling är en sport som lämpar sig för personer som är ute efter fart och utmaning men samtidigt tycker om att vistas i naturen. Det finns cykelleder som är mer eller mindre avancerade, ned för branta stup eller längs långa flata grusvägar.

Att cykla ned för branta leder kan för många kännas alltför extremt. För att klara av denna aktivitet krävs det att man tränar utöver cyklingen. Om man gör det riskerar man inte skada sig lika mycket som en otränad person gör, men cykelupplevelsen kommer dessutom bli mer behaglig och givande. Extremcykling är påfrestande på kroppen och träningen måste innehålla både styrketräning och konditionsträning.

Träningstyper

En cyklist gynnas av all typ av konditionsträning, därför är löpning ett bra komplement till extremcykling. Denna typ av träning leder till ökad syreupptagningsförmåga i musklerna, dessutom tränar man lite andra muskler vid löpning än vid cykling vilket leder till att man bygger upp en mer allsidig styrka som kan förebygga skador. Genom löpning stärker man kroppens uthållighet, något som är väldigt viktigt under vissa cykelturer. Den bästa metoden för att öka konditionen är intervallträning. Denna kan göras under löpning, men fungerar även att göra på cykeln. Dels bör man träna bara intervaller stundom, men man kan även lägga in spurter under sina cyklings-, eller löp-pass. Detta är framförallt givande om man är intresserad av racing, eftersom man då bör kunna spurta ikapp eller förbi sina konkurrenter ibland. Ett annat sätt att öva intervaller är backträning. Istället för att bara tempoväxla, vilket man gör i vanlig intervallträning, varierar man dessutom lutningen. Att springa upp för en backe och jogga ned tillbaka är otroligt bra för konditionen.

En cyklist
En cyklist

På samma sätt kan styrketräning användas skadeförebyggande. Styrketräning leder dessutom till att man får en välbalanserad kropp som ger stabilitet och balans. En del muskelgrupper som används i cykling påfrestas onödigt mycket ifall bredvidliggande muskelgrupp är undertränad. Detta kan leda till smärta men också till att man inte kan använda all den potential som finns. Exempel på övningar som tros gynna cyklister extra är armhävningar. Dessa kan varieras oändligt, men samtliga ger en ökad arm, bål och ryggstyrka. Att utgå ifrån kroppsvikten leder till att man stärker och vänjer kroppen att ta emot den vikten, vilket är samma vikt som kommer påfresta armarna då man cyklar utförs. Man kan tack vare armhävningar lära muskelminnet hur det skall arbeta för att ta emot påfrestningen så skonsamt som möjligt. Hopprepshoppning är en annan aktivitet som passar cyklister mycket väl. När man hoppar hopprep övar man upp smidighet och styrka i benen, främst vaderna. Dessutom övar man konditionen.

Extra armhävningar
Extra armhävningar

Extremcykling är inte bara påfrestande på kroppen utan kräver även att man är stark mentalt. Därför är det viktigt att komplettera den fysiska träningen med såväl perioder av återhämtning som med perioder av mental träning. Mental träning kan gå till på flera sätt. Det finns böcker för mental träning i idrottssammanhang vilka är mycket givande. En metod för mental träning är att reflektera över hur man vill utföra specifika träningsmoment, exempelvis en viss kurva. Detta ger en säkerhet och målmedvetenhet tills nästa gång då man faktiskt cyklar i kurvan. Man bör ha ett bra självförtroende för att klara av extremcykling. Detta tränas upp över tid, och metoder som meditation kan fungera väl.

Liv

Kommentarer inaktiverade.